妃ietnik filmowy

pi徠ek, 12 pa寮ziernika 2012

The World Before Her - 鈍ietny dokument rejestruj帷y dwa skrajne sposoby traktowania indyjskich kobiet. Film r闚nolegle pokazuje przygotowania do wybor闚 Miss Indii oraz dziewcz璚y ob霩 szkoleniowy religijnych ekstremist闚. Poznajesz stosunek dziewczyn z jednej i drugiej strony do swojego cia豉 (i jego modyfikacji), do ma鹵e雟twa, godno軼i; poznajesz ich wyobra瞠nia na temat w豉snej przysz這軼i; widzisz, jak s traktowane przez swoich opiekun闚 i rodzic闚. Cudo.

Trash Dance - pani choreograf chce zrobi "balet" ci篹ar闚ek-鄉ieciarek ze scenkami z 篡cia pracownik闚 zak豉du oczyszczania miasta; efekt ko鎍owy przeci皻ny (bo jednak, jak m闚i jeden ze 鄉ieciarzy, "the [white] lady's crazy (...) trucks don't dance!"), ale spos鏏 poznawania 篡cia 鄉ieciarzy - super. Generalnie niunia choreograf powinna by antropologiem kulturowym, a nie niuni choreografem.

Ping-pong - Mi豉 poczt闚ka z 篡cia staruszk闚 80+ jad帷ych na mistrzostwa 鈍iata w tenisie sto這wym. Bez "pazura", ale mi這 czasem popatrze na dziarskich staruszk闚.

A tak poza tym - widzia豉m: Mansome (toporne; dokument-na-weso這, wpadaj帷y w g逝pi mokument, bo... zrobiony przez ludzi pozbawionych poczucia humoru), Booster (w porz康ku film, dobrze si ogl康a, ale ju kilka takich widzia豉m), Pervertigo (komedyjka). I to chyba tyle.

PS: Booster ma koszmarnie przet逝maczony tytu ("Dopalacz") - a chodzi這 o "Wsparcie" (tzn o osob udzielaj帷 wsparcia).

wtorek, 17 lipca 2012

S逝chajcie, nowohoryzontowicze, id嬈ie koniecznie na "Room 237" - o interpretacjach Kubrickowskiego "L郾ienia".



Mimo mockumentowo軼i jest tam masa fajnych filmo-szczeg馧闚. Plus jeden z przedstawionych tam pomys堯w - 瞠by r闚nocze郾ie ogl康a film od przodu i od ty逝 (w sensie: wyszukiwa znaczenia na na這穎nym na siebie obrazie) - jest tak kochany, 瞠 powinni zrobi z tego nowy rodzaj akademickiej analizy filmowej.

niedziela, 15 stycznia 2012

Ju od dawna wszyscy przygotowywali mnie na ca貫 z這 "Bitwy...", a nikt nigdy wspomnia, ile w filmie tym drzemie dobra.

Po pierwsze nie mo瞠my si z ㄆkim nadziwi, 瞠 nie ma jeszcze powa積ej analizy dzie豉 Hoffmana jako odwa積ego obrazu pog喚biaj帷ej si schizofrenii Pi連udskiego (manifestuj帷ej si w rozmowach ze swoim wyimaginowanym przyjacielem granym przez Lind). No bo halo, naprawd? Posta Lindy nie ma 瘸dnej funkcji i (poza pierwszymi 15 minutami filmu, ale o tym za chwil) nikt opr鏂z Pi連udskiego z nim nie rozmawia i, zdaje si, w og鏊e go nie dostrzega. Z kolei jak ju Pi連udski rozmawia z tym swoim wyimaginowanym Wieniaw-D逝goszowskim, to albo Wieniawa s這dzi Pi連udskiemu tak z serii "tak, tak, bardzo 豉dnie, bardzo 豉dnie, grzeczny ch這piec" albo wyg豉sza futurystyczne wstawki typu "ludzie i tak nie uwierz, 瞠 to nasze zwyci瘰two, pewnie przypisz to cudowi, hahaha!" Hoffciu, powa積ie? Przecie ta scena musia豉 zrodzi si w chorej g這wie Pi連ss...
Oh, wait.

Ale wracaj帷 do Lindy. Zwr鏂ili軼ie uwag, jak on strasznie nie pasuje do tych pocz徠kowych kilkunastu minut zanim Szyc p鎩dzie do wojska? Pijacka przeja盥磬a po mie軼ie z pokrzykiwaniem o rozdziewiczaniu m這dych dam, a w鈔鏚 pijak闚: trze德y Wieniawa-D逝goszowski. Kabaret prowadzony przez sadystyczn burdel mam morduj帷 niesubordynowanych klient闚... a w pierwszym rz璠zie kabaretu: Wieniawa-D逝goszowski. Go造m okiem wida, 瞠 zamierzeniem scenarzyst闚 by這 pokazanie nam, 瞠 Wieniawy tak naprawd wcale tam nie ma. To tylko my郵i Pi連udskiego czuwaj nad g堯wnymi bohaterami i ich chroni (np. scena z rozlan w鏚k), bo Pi連udski wie, 瞠 oni ju nied逝go si ogarn, wydoro郵ej i p鎩d walczy za ojczyzn.

Nie ma za co. (W sensie: you're welcome, nie 瞠 nie ma za co walczy).

Opcjonalnie:

ㄆki twierdzi, 瞠 "Bitwa..." jest dramatem analizuj帷ym niemo積o嗆 komunikacji mi璠zyludzkiej, co wida np. w nast瘼uj帷ym dialogu (przytaczam z pami璚i): Ale wr鏂isz do mnie? - Wr鏂. - Na pewno do mnie wr鏂isz? - Wr鏂. Na pewno. - Obiecaj! - Obiecuj. - Ale przyrzeknij. - [kr瘼uj帷a cisza, typowa dla dialog闚 "Bitwy..."] - Przyrzeknij! - Przyrzekam ci, 瞠 na pewno do ciebie wr鏂.

Ja z kolei twierdz, 瞠 "Bitwa..." jest polskim suplementem do genialnego w璕ierskiego filmu "Gwiazdy na czapkach", kt鏎y poprzez zatarcie widzowi mo磧iwo軼i ocenienia, kto w豉軼iwie w tym momencie na ekranie walczy z kim, pokazuje bezsens wojny i przemocy.

poniedzia貫k, 19 wrze郾ia 2011

Nie lubi pisa recenzji filmowych, wi璚 potraktujcie to raczej jako narzekania starszej pani.

"Pina 3d" Wendersa to bardzo dobre zapisy 鈍ietnych spektakli teatralnych z這穎ne w z造 i kiczowaty film.


Po pierwsze: kawa趾闚 filmu nie doklejamy po fakcie, gum do 簑cia.
Ten film by wyra幡ie kr璚ony jako ho責 wobec tancerzy Piny Bausch, no ale niestety Pinie si zmar這 w trakcie kr璚enia, wi璚 na chybcika trzeba to by這 przerobi na ho責 dla Piny. (Wcze郾iej Wenders tak samo wykorzysta 鄉ier Antonioniego i Bergmana). Wi璚 niemiecki mistrz powciska w "Pin" dwa rodzaje wkr皻闚: kilkuzdaniowe wypowiedzi tancerzy o tym, jaka Pina by豉 fajna (to ujdzie) i jaki niemo瞠bny kiczowaty koszmar: "dwuwymiarowe" wyst瘼y Piny ogl康ane "w kinie" przez tr鎩wymiarowych tancerzy (tzn na pierwszym planie tr鎩wymiarowe g這wy tancerzy ogl康aj帷ych ekran, na kt鏎ym w dw鏂h wymiarach ta鎍zy Pina. Bo najwyra幡iej to, co najbardziej lubi si w siedzeniu w kinie, to jak Ci czyja g這wa zas豉nia widok).

Po drugie: Melies by豚y dumny.
Mia豉m nadziej, 瞠 dzi瘯i temu filmowi Wenders poka瞠, 瞠 3D nie musi by przesi彗ni皻e kiczem. I tu ciekawostka: co prawda samo 3D nie by這 kiczowate (tr鎩wymiar zosta zastosowany do pokazywania g喚bi, a nie do tego, 瞠by rekin wyskakiwa ci na twarz), ale za to Wenders upcha w "Pinie" troch zdj耩 nak豉danych, w takiej formie jak z wczesnego kina niemego - np. tancerz jest na scenie... pufff! pusta scena! o bo瞠! czy czy ten tancerz ZNIKN﹝? Albo: pochylamy si nad makiet scenografii... i NAGLE! ta makieta O玆WA.
Co si musia豉m nawywraca oczami i nawzdycha, to moje.


Po trzecie: Wim Wenders: continuity jest dla mi璚zak闚.
Choreografie Piny s bardzo fizyczne, co nie? Czyli liczy si to, 瞠 w jednej scenie tancerze s czy軼i i rze軼y, a w innej brudni, zapoceni i ledwo 豉pi帷y oddech. A u Wendersa, we fragmentach Pinowego "安i皻a wiosny" wygl康a to mniej wi璚ej tak: widok od frontu: 鈍ie瞠 jako pierwiosnki baby ta鎍z / przypadkowy kontrplan / widok od frontu: upocone jak nieboskie stworzenia baby ta鎍z / widok z boku: 鈍ie瞠 pierwiosnki ta鎍z / widok od frontu: zapocone 鈍inie dysz. Itd.
Powa積ie?


Po czwarte: Tancerze maj magistra z ta鎍zenia nie z my郵enia.
安ietne fragmenty wyst瘼闚 Wenders przetyka scenami, w kt鏎ych tancerze zostaj wypuszczeni w plener i ka盥y ma okazj wyrazi siebie. No i kilka os鏏 ma co pokaza (pani od poduszki w bahnie chcia豉bym kupi i postawi sobie na telewizorze; Niemr od ciel璚iny chcia豉bym serdecznie pozdrowi; w kobiecie oferuj帷ej Pinie "lekko嗆 chwili" chyba si zakocha豉m), ale niestety zdarzaj si jakie g逝pie baby, kt鏎e biegaj po parku i odkurzaj kwiaty. A film si d逝篡, a okulary 3D uciskaj.
Selekcja materia逝, stary, selekcja materia逝!

I skoro ju jestem przy selekcji materia逝 - po pi徠e: PG: 13.
Pina zrobi豉 jeden spektakl ("Miejsce schadzek") trzykrotnie, z trzema zestawami tancerzy: z profesjonalistami, z emerytami i z m這dzie膨 szkoln. Wenders bardzo 豉dnie-monta穎wo przeplata te trzy przedstawienia, niestety tylko do momentu kiedy pojawiaj si tytu這we "schadzki". Wtedy pufff!, m這dzie i emeryci znikaj i zostaj tylko profesjonali軼i - ludzie w wieku rozp這dowym. Bo przecie wiadomo, 瞠 dzieci i ludzie starsi nie maj seksualno軼i, co nie? (G逝pia ta Pina, 瞠 my郵a豉 inaczej). Poza tym jak瞠 tu wys豉 szko造 na film o s造nnej artystce, kiedy na ekranie mog豉by si pojawi scena (metaforycznego, no) gwa速u w wykonaniu siedemdziesi璚iolatk闚?

A ja bym se tak scen strasznie chcia'a zobaczy.



I jeszcze na doczepk: kojarzycie, jak w ka盥ym filmie w 3D w ci庵u pierwszych 5 minut co Was musi zaatakowa prosto w twarz, 瞠by軼ie mieli wra瞠nie, 瞠 dobrze wydali軼ie pieni康ze, kupuj帷 dro窺zy bilet? No, to w tym filmie atak przeprowadza... nieruchoma firanka. I tak: firanka tu przed oczami jest jedynym skierowanym "do widza" tr鎩wymiarem w "Pinie". My郵, 瞠 mo積a by這 j sobie darowa.



A mog這 by tak pi瘯nie: wystarczy這 da ten film do zrobienia zwyk貫mu rzemie郵nikowi, kt鏎y sfilmowa豚y zajebistych tancerzy.

No ale 瞠by nie by這, 瞠m malkontentna: nadzieja w tym, 瞠 Wenders przetar szlaki i teraz 3D zacznie s逝篡 do rejestracji spektakli, kt鏎e warto zobaczy w tr鎩wymiarze, je瞠li nie da si na 篡wo.
niedziela, 07 sierpnia 2011

Horyzonty przebieg造 w tym roku wyj徠kowo... szybko. Nie zawsze przyjemnie, ale na tyle szybko, 瞠 na koniec a mi si smutno zrobi這, 瞠 wyje盥瘸my. Nie przypominam sobie, 瞠bym kiedy wcze郾iej mia豉 takie odczucia.

A co do film闚 - znudzi豉 mi si ju formu趾a z kilku ostatnich wpis闚. Strasznie mi si podoba Cold Lunch (ej, re篡serka ukrad豉 mi scenariusz; ale to dobrze, widz teraz, 瞠 sporo moich pomys堯w 豉dnie si sprawdza), Lemoniadowy Joe (jezus, jaki to jest zaskakuj帷o pi瘯ny film) i Wed逝g prawa Kuleszowa (dlaczego my鄉y tego nie ogl康ali na studiach, ja si pytam?), a rozczarowa這 Walk Away, Renee, na kt鏎e, z racji mi這軼i do Tarnation, bardzo liczy豉m. No i po kochanym Wagonowym prze郵adowcy: inspekcji bielizny (Groper Train: The Search for the Black Pearl) strasznie si napali豉m na filmy pinku, tylko po to, 瞠by potem dwukrotnie rozbi sobie g這w o jaki totalny WTF (Miss Peach: Peachy Sweetness Huge Breasts oraz, z innej beczki, Woods Are Wet vel Piek這 kobiet: wilgotne lasy). Musz te przeprosi film Michael, kt鏎y jednak nie jest "wystarczaj帷o dobry", tylko bardzo, bardzo dobry. Po prostu musia這 zej嗆 ze mnie pracowe szale雟two, 瞠bym go mog豉 doceni.

To, mam nadziej, tyle.
poniedzia貫k, 25 lipca 2011

(ξii, jak si jest szeregowym pracownikiem, to mo積a wychodzi wieczorami do knajp).

(Niestety ostatno robi same szorty i wi璚 ci篹ko mi cokolwiek popoleca).

(I do tego nei umiem pisa bez spoiler闚).


Goodie goodie:

Upperdog - bardzo mi貫 i przyjemne. Prosz na to i嗆.

C鏎eczka tatusia (szort) - kochane. I bardzo 豉dne wizualnie. I m闚i帷 "kochane" mam na my郵i "troch makabryczne".

Nagroda - 豉dne. Historia dziewczynki, kt鏎ej matka si ukrywa. Dziewczynka musi nauczy si k豉ma i zachowywa odpowiednio w sytuacji, kt鏎ej nie rozumie.


Wporzu:

Kr鏒kie filmy Anji Breien - r騜nie z nimi bywa, ale mo積a trafi na co bardzo 豉dnego. Np. na Starszych.

Kr鏒kie komunistyczne Munki. Maj urok i s 鈍ietnie zrobione. Kolejarskie s這wo niezmiennie for the win.


Nie:

Wilczy雟ki.
Jack Smith. Niby wygl康a, jak Witoldo Boski, Boski Ach, ale wra瞠nia filmowego nie robi. Je瞠li ju, to jest jeden sympatyczny film o nim - Kino 74.
Synowie Wielkiej Niedzwiedzicy - olaboga, banda Niemc闚 przebranych za Indian.


A tak poza tym, to to, co zwykle - Rocky Horror Picture Show dalej takie kochane jak bylo. Opium: pami皻nik kobiety szalonej dalej takie g逝pie jak bylo.

A, i widzia豉m p馧 THX 1138. Strasznie mi 瘸l tego filmu, 瞠 by pierwowzorem dla wszystkich kiepskich antyutopijnych film闚.
Ale przynajmniej teraz ten teledysk Queen闚 ma jaki sens.
鈔oda, 20 lipca 2011

Rozstanie (drugi film na rozpocz璚ie festiwalu ¯NH) jest d逝gie i przekombinowane.

Jak ju musicie i嗆 na rozpocz璚ie, to id嬈ie na Dawno temu w Anatolii. Te nudziarstwo ale logiczniejsze.

Widzia豉m wczoraj pierwszy film na otwarcie - Dawno temu w Anatolii. I przyznaj, 瞠 to bardzo dobry film, nawet pomimo tego 瞠 jest turecki, a ja ca造m moim pi瘯nym sercem nienawidz kina tureckiego.

S tam oczywi軼ie tureckie dziesi璚iominutowe dialogi, ale nie s one zupe軟ie z dupy.
S tam oczywi軼ie tureckie podjazdy pod I'm silently judging you, woman! (bo si nieodpowiednio ubra豉 na rozpoznanie zw這k m篹a - buty na grubym obcasie? co z ciebie za wdowa!). Ale jest te 郵iczna scena r闚nowa膨ca, w kt鏎ej okazuje si, 瞠 m這da dziewczyna pods逝chiwa豉 (nie mog powiedzie, co pods逝cha豉, bo, no, spoiler alert).
S oczywi軼ie sceny pt. "Pojedynczy przedstawiciele prawa mo瞠 i s brutalni, ale to w dobrej sprawie. Zreszt zawsze znajdzie si inny przedstawiciel prawa, kt鏎y wyt逝maczy b陰dz帷emu jego b陰d. Bo prawo jest takie dobre.". Ale wydaje mi si, 瞠 i to jest zr闚nowa穎ne scen z jab趾ami.


Niech瞠 kto to obejrzy i powie mi, czy mam racj z tymi jab趾ami, tzn. czy ta scena rzeczywi軼ie m闚i "Soras. W ka盥ym tureckim filmie musi by taki wkr皻 z ty趾a. Nic na to nie poradzimy ani my, ani wy".
(Plus wspominanie o tym, 瞠 "tak nie wolno w Unii Europejskiej" jest ju chyba pastiszem wypowiedzi o dobrej w豉dzy z innych film闚...?)


Drugi film na otwarcie NH, Rozstanie, obejrz dzisiaj. Jedyne kino, kt鏎ego nienawidz bardziej, ni kina tureckiego, to kino ira雟kie.
sobota, 02 lipca 2011

Strasznie lubi filmy dokumentalne b璠帷e seri wywiad闚 z przyjaci馧mi schizofrenik闚, kt鏎zy pod koniec bardzo tw鏎czego 篡cia pope軟ili samob鎩stwo. [W豉郾ie sko鎍zy豉m ogl康a "Arthur Lipsett's Project"].

Serio, bardzo je lubi (ze wzgl璠u na tych przyjaci馧, bo artystyczni schizofrenicy ma這 mnie obchodz).

I serio, to jest grupa film闚. Dokumenty, z jakiego powodu, lubi si powtarza (moja najbardziej znienawidzona kategoria film闚 dokumentalnych to "M這dy i, w miar mo磧iwo軼i, pretensjonalny Izraelczyk dowiaduje si o tym, 瞠 jego wygnany z Europy 字odkowo-Wschodniej przodek mia zajebisty mebel, kt鏎y warto by odzyska, by si璕n望 przez t jak瞠 namacaln metafor do korzeni wysiedlonej rodziny i istoty religii 篡dowskiej". Patrz: Kredens czy Otomana. WTF?).
wtorek, 24 maja 2011

26go i 27go na Krakowskim leci "Correspondence" - video-listy przesy豉ne sobie przez Jonasa Mekasa i J. L. Guerina [re. "W budowie", "W mie軼ie Sylwii" - wiecie, takie bardziej horyzontowe rado軼i].
Starcie staruszka Mekasa z Guerinem (r闚nocze郾ie aspiruj帷ym do bycia artyst, dokumentalist, filozofem, historykiem filmu i interpretatorem tw鏎czo軼i Mekasa) - bezcenne. Naprawd:

Guerin:

"Zainspirowa造 mnie Twoje s這wa o filmie i rzeczywisto軼i."

Mekas:

"Powiedzia貫m co takiego? Popatrz, ta鎍z mamb na zapleczu Anthology Film Archives!"

Guerin:

"We franciszka雟kim duchu twoich dokument闚 wyci庵am pracownik闚 Harvard Film Archive na poszukiwanie cieni dokumentowanej przez Ciebie tw鏎czo軼i Thoreau."

Mekas:

"O, soras, by貫 w Stanach i si nie spotkali鄉y? Bo, widzisz, ja w tym czasie by貫m w Krakowie i o ma這 co nie zanudzi貫m si na 鄉ier."

Guerin:

"Twoje wspomnienia z Polski przypomnia造 mi o najwa積iejszych zagadnieniach filmowych i etyczno-politycznych. Pozw鏊, 瞠 Ci o nich szczeg馧owo opowiem."

Mekas:

"A tak wygl康aj moi pijani znajomi dyskutuj帷y o polityce."

Warte.
Ka盥ych.
Pieni璠zy.
(I odbijanych pomi璠zy re篡serami w徠k闚 jest oczywi軼ie du穎 wi璚ej. A ka盥y l郾i w豉snym 鈍iate趾iem).
 
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 29
| < Sierpie 2017 > |
Pn Wt Cz Pt So N
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31